Online İşlemler
Tüm İşlemler
Aydın, Denizli ve Muğla illerinde yer alan tüm il ve ilçe merkezleri başta olmak üzere toplamda 55 ayrı noktada Arıza Onarım ve Bakım ekibi ile Dağıtım bölgemizdeki kullanıcılara hizmet verilmektedir. Bu birimler müşterilerinden gelen, OSOS, SCADA sistemleri vb. kanallardan gelen bildirimler ve ihbarlar yoluyla veya planlı bakımlarla tespit ettikleri alçak ve yüksek gerilim şebekeleri ile aydınlatma sistemlerindeki arızaları 365 gün 24 saat esasına göre giderecek şekilde enerji arzının sürekliliğini sağlamaktadır.
SCADA:
Elektrik dağıtımında şebeke yönetiminin yüksek teknolojili ekipmanlar kullanılarak; optimum iş gücü sarfiyatıyla, güvenli, kesintisiz, uzaktan izlenebilir, hızlı ve etkin bir şekilde kontrol edilebilir yapıda yapılabilmesi için; 2012 yılında başlayan çalışmalarla kısaca SCADA olarak adlandırılan uzaktan izleme ve kontrol sistemleri kurulmuştur.
Her geçen yıl SCADA sistemine dahil olan olan Trafo ve Dağıtım merkezlerimizin sayısı artmaya devam etmektedir. SCADA ile takip ve kumanda edilen istasyon sayıları:
Bölgesel Dağılım | Genel Toplam |
---|---|
İzmir/Güney | 67 |
İzmir/Kuzey | 24 |
İzmir/Metropol | 42 |
Manisa | 37 |
Genel Toplam | 170 |
Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS):
Elektrik Dağıtım Şirketleri için CBS, elektrik şebekesini oluşturan varlıklara (trafo, hat, vb.) ve bu varlıklarla ilişkin olaylara (bakım, kesinti, vb.) ait coğrafi ve sözel bilgilerin saklanması, birbirleriyle ilişkilendirilmesi ve yönetilmesi işlevlerini sağlamaktadır. Bu bilgiler üzerinden sorgulama ve analizler yaparak alternatif stratejiler üretilmesine olanak veren önemli bir bilgi ve karar destek sistemidir.
CBS, Elektrik Dağıtım Şirketleri'ne, şebekeye ait envanterlerin sistematik şekilde kayıt altına alınarak, kişiye bağlı bilgi bağımlılığının engellenmesi ve tek kaynaktan güncel bilgiye erişim gibi faydalarının yanında operasyon ve planlama süreçlerine de çeşitli olanaklar sağlamaktadır.
Bu kapsamda; Adm Elektrik için MAPİNFO tabanlı CBS yazılımı kullanılmakta olup Elektrik dağıtım şebekemizin tamamı veri tabanına aktarılmıştır. Masaüstü ve web uygulamaları kullanıma açılarak, CBS veri girişi ve güncellemeleri, yönetimi, sorgulama ve raporlamaları bu sistem üzerinden gerçekleştirilmektedir.
Aydınlatma:
Adm Elektrik, güvenlik ve estetik açısından şehirlerin en önemli unsurlarından biri olan aydınlatma sistemlerine yönelik planlı bakım ve iyileştirme faaliyetlerini düzenli olarak yürütmektedir. Bu çalışmalar sırasında, belirli periyotlarla aydınlatma sistemleri gözden geçirilerek ekonomik ömrünü dolduran ekipmanların değişimi, ekonomik ömrünü doldurmamış olanların ise bakımları sağlanmaktadır. EPDK tarafından onaylanan yatırım planına uygun olarak aydınlatma komisyonunun vereceği karar çerçevesinde yeni aydınlatma tesisleri sisteme dâhil edilmektedir. Aydınlatma arıza, ihbar ve şikâyetleri 186 Çağrı Merkezi, web sitesi, yazılı ve telefon ile yapılan başvurular, sistemimizde takip edilmekte ve sonuçlandırılmaktadır.
Bakım ve Onarım
Enerjinin sürekliliğinin sağlanabilmesi ve kalite hedeflerimize ulaşılması kapsamında yapılması gereken en önemli çalışma Planlı Bakım çalışmalarıdır. Şirketimiz tarafından, düzenlenen yıllık bakım planlarına uygun şekilde, periyodik planlı bakım onarım çalışmaları ile birlikte önleyici ve kestirimci bakım prensiplerinin de baz alındığı ve teknolojik imkanlardan maksimum düzeyde faydalanarak ilerlediğimiz uygulamalarımız sürekli inovatif bir bakış açısıyla geliştirilmekte ve sahada eş zamanlı olarak uygulanmaktadır. Bakımlarımız esnasında mevzuatın izin verdiği sınırlar içinde kalacak şekilde ve iş sağlığı ve güvenliği açısından zorunlu olarak elektrik kesintileri yapılmaktadır. Kullanıcılarımız programlı kesintiler hakkında kesintiden en az 48 saat önce web sitemiz üzerinden, yazılı ve görsel basın-yayın kuruluşları aracılığıyla bilgilendirilmektedir. Çağrı merkezimiz üzerinden başvuru yapan tüm kullanıcılarımıza da planlı kesinti bilgileri SMS veya mail yoluyla iletilmektedir.
Planlı bakım süreçlerimiz; gözlem ve tespit çalışmalarımız, bakım çalışmalarımız ve şebeke yenileme çalışmalarımız olarak üç ana başlıkta değerlendirilerek kademeli bir şekilde ilerletilmektedir. Bu süreçlerimiz içerisinde şebekemizde kritik ve stratejik olarak değerlendirdiğimiz dağıtım şebekesi ekipmanları üzerinde yaş, iklim ve çevresel faktörler, arıza geçmişi ve etkileri gibi verilerin sahadan toplanarak sistematik şekilde bir alt yapı oluşturulması çalışmalarına başlanmıştır. Bununla ilgili olarak yine gözlem faaliyetlerimiz kapsamında ekiplerimiz tarafından tüm şebekemiz görüntülenerek kayıt altına alınmakta ve incelenmekte ve kırsalda drone ile enerji nakil hatlarımız havadan görüntülenerek ihtiyaçlarımız hızlıca tespit edilebilmektedir. Şebekemizin Sağlık Endeksi ve Kritiklik Endeksi çalışmalarının alt yapısı oluşturulmakta, ve sürekli şekilde tüm şebekemizi kapsayacak şekilde bakım çalışmaları ve ekonomik ömrünü doldurduğu tespit edilen ekipmanların şebeke yenileme kapsamında bakım yenilemeleri yapılmaktadır.
Tükeci sayaçları; en az 25, en fazla 35 günlük dönemlerle Adm Elektrik tarafından her takvim ayında bir defa okunur. Bu okuma aylık okuma olarak değerlendirilir. Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinin 35’inci maddesinde belirtilen mücbir sebep halleri ile ağır mevsim şartları, dönemsel kullanım ve benzeri nedenlerle okuma yapılamaması durumu aylık okumaya aykırı uygulama olarak değerlendirilmez. Bu kapsamdaki kullanım yerlerinde sayaçlar yılda en az iki defa okunur.
Adm Elektrik sorumluluk bölgesinde bulunan tüketicilere ait tüm sayaçlar belirli bir plan dahilinde sayaç okuma ekiplerimizce okunmaktadır. Otomatik Sayaç Okuma Sistemi kapsamına dahil olan sayaçlar ise OSOS (Otomatik Sayaç Okuma Sistemleri) aracılığı ile uzaktan okunmaktadır. Tüketicilere şirketimiz tarafından okuma bildirimi bırakılır ya da tüketicilerin talep etmesi halinde okuma bildirimi elektronik ortamda tüketiciye gönderilir. Okuma bildirimi içerisinde yer alan bilgiler fatura/ödeme bildirimi içerisinde de düzenlenebilir.
Okuma bildirimlerinde asgari olarak aşağıdaki bilgiler yer alır:
Zamanında ödenmeyen borçların tahsiline ilişkin hususlar, ilgili tedarikçi ile düzenlenen perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşmalar kapsamında düzenlenmektedir.
Perakende satış sözleşmesi kapsamında öngörülen ödemelerin zamanında yapılmaması halinde görevli tedarik şirketinin talebi üzerine Adm Elektrik tarafından tüketicinin elektriği kesilebilmektedir.
Elektriği kesilmiş olan müşterinin, ilgili yükümlülüklerini yerine getirmesi ve görevli tedarik şirketi tarafından bildirilmesi kaydıyla;
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'nun 9'uncu maddesinde; dağıtım bölgesindeki sayaçların okunması, bakımı ve işletilmesi hizmetlerinin yerine getirilmesi dağıtım şirketlerinin sorumlulukları arasında sayılmıştır. Bu kapsamda yeni bağlantı talebinde bulunan tüketicilerin sayaçlarının temini ve takılması, mevcut tüketicilerin arızalanan sayaçlarının sökülmesi ve yerine aynı karakterdeki sayacın temin edilerek takılması işlemleri şirketimiz tarafından yapılmaktadır. Bu işlemler nedeniyle tüketicilerden herhangi bir bedel alınmamaktadır. Ayrıca 11/01/1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu hükümleri doğrultusunda sayaçlara ilişkin gerekli işlemleri yapmakla şirketimiz yükümlüdür. 10 yıllık damga süresi dolan sayaçlar şirketimiz tarafından sökülerek aynı karakterde yeni bir sayaç şirketimiz tarafından herhangi bir bedel alınmaksızın takılmaktadır.
Perakende satış sözleşmesi kapsamında öngörülen ödemelerin zamanında yapılmaması halinde görevli tedarik şirketinin talebi üzerine Adm Elektrik tarafından tüketicinin elektriği kesilebilmektedir.
Yıllık elektrik tüketimi Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunca onaylanan limitin üzerinde olması nedeniyle OSOS kapsamına alınması gereken tüketicilerin sayaçlarının teknik özelliklerinin uygun olmaması nedeniyle değiştirilmesi gerekenler sökülerek yerine ilgili mevzuata uygun olarak belirlenen OSOS teknik özelliklerine uygun yeni bir sayaç şirketimiz tarafından tüketicilerden herhangi bir bedel alınmadan takılmaktadır. Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğinin 51'inci maddesinde sayacın arızalanması veya ölçme hassasiyetinden şüphe edilmesi halinde yapılacak işlemler belirtilmiştir. Buna göre; Sayacın arızalanması veya ölçme hassasiyetinden şüphe edilmesi halinde, ilgili tüzel kişi veya tüketici tarafından sayacın kontrolü talep edilebilir. Bu talep, dağıtım lisansı sahibi tüzel kişi tarafından 11/01/1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu hükümleri çerçevesinde karşılanır.
Sayacın doğru tüketim kaydettiğinin tespiti halinde sayaç kontrol bedeli talep sahibi tarafından karşılanır. Tüketicinin sayaç kontrol talebinden itibaren 10 iş günü içerisinde ilgili dağıtım şirketi tarafından sayaç sökülerek değiştirilir.
Yukarıda yapılan açıklamalar uyarınca, elektrik sayacı değişim, bakım ve işletme sorumluluğu elektrik dağıtım şirketlerine ait olduğundan, Adm Elektrik tarafından yetkilendirilen görevliler dışında, elektrik sayaçlarına veya ölçüm sistemine müdahale edilmemesi gerekmektedir. Aksi taktirde Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği'nin 42'nci maddesinde tanımlanan müdahalenin niteliğine göre "Kaçak Elektrik Kullanımı" olarak adlandırılan eylemler hakkında hukuki ve/veya cezai işlemler başlatılmaktadır.
Gerçek veya tüzel kişinin;
Tüketicinin;
Kaçak elektrik enerjisi tüketiminin tespit edilmesinde, ilgili tüzel kişinin tespitini doğru bulgu ve belgelere dayandırması ve tüketici haklarının ihlâl edilmemesi esastır. Kaçak işleminin başlatılması için bu sürecin sonunda kaçak elektrik enerjisi kullanımının tespiti gereklidir. Dağıtım lisansı sahibi tüzel kişi, kaçak tespit süreci sonucunda kaçak elektrik enerjisi tüketimi tespit edilen gerçek veya tüzel kişilerin elektrik enerjisini keserek sayacı mühürler ve Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunur.
Otomatik Sayaç Okuma Sisteminin Kurulması ve İşletilmesi Süreci:
Dağıtım bölgemizde yer alan ve yıllık tüketimi 40 MWH’ı geçen tüm kullanıcıların elektrik sayaçları OSOS sistemine dâhil edilmiş olup bunların endeks okuma işlemleri OSOS sistemi tarafından uzaktan okunmaktadır. Bu sistemle endeks verilerinin hatasız bir şekilde, her ayın aynı gününde ve saatte okunması sağlanmaktadır. Bu veri ayrıca Kullanıcı ile de paylaşılarak, kullanıcının tüketimini denetlemesi ve kontrol altında tutması sağlanmaktadır.
Dağıtım şirketimize ait Sokak Aydınlatma sistemleri de OSOS sistemine dâhil edilmiş olup, Sokak aydınlatmalarının denetim ve kontrolü de bu sistem üzerinden yapılmaktadır.
Dağıtım sistemimizde bulunan şirketimize ait trafo tesislerinin Genel tüketim sayaçları da OSOS sistemi tarafından izlenmektedir. Bu sistem sayesinde trafo tesisinde yaşanan genel elektrik kesintisi bilgisi anında ilgili birimlerimize iş emri olarak iletilmekte ve oluşan kesintinin daha kısa sürede giderilmesi sağlanmaktadır.
OSOS ile takip edilen Genel Aydınlatma ve Dağıtım Trafolarına ait rakamlar:
Adm Elektrik Otomatik Sayaç Okuma Sistemi Bilgilendirme Dokümanı için tıklayınız.
OSOS Portalına giriş için lütfen tıklayınız.
OSOS kullanıcı hesap başvuru formu için tıklayınız.
Lisanslı/Lisanssız Üretim Santrallarının (Dağıtık Enerji Kaynakları) Takibi
Son yıllarda dağıtık enerji kaynakları küresel çapta hızlı bir artış gösterirken; dağıtım şebekesi seviyesinden sisteme bağlanan dağıtık üretim, talep tarafı katılımı ve sayaç arkası batarya sistemlerinden oluşan bu kaynakların sunduğu çok yönlü faydalar, yenilenebilir enerji kaynaklarının sisteme daha kolay entegre olmasında ve tüm elektrik sisteminin esnekliğinin artmasında kilit rol oynamaktadır. Bunun sonucunda dağıtık enerji kaynakları; enerji sisteminin karbonsuzlaşmasına yönelik katkıları başta olmak üzere, sistem kayıplarının azalması, gerilim ve enerji kalitesinin artması, iletim ve dağıtım sistemi yatırımlarının azalması gibi konularda şebekenin sağlıklı çalışmasını destekleyen birçok fayda sağlamaktadır. Bu bağlamda, şirketimiz; 50kW ve üzerindeki üretim kapasitelerine sahip tüm Dağıtık Enerji Kaynaklarını online olarak izleyip, gelen üretim verilerini yine online olarak TEİAŞ sistemlerine aktarmaktadır.
Şebekemizde yer alan Lisanslı/Lisanssız Dağıtık Enerji Kaynaklarına ait rakamlar: